Jak jsem se já naučila anglicky



Angličtinu miluju, je to krásný jazyk, který velice dobře ovládám. Ale jsem si téměř jistá, že kdybych v ČR navštěvovala jakýkoli kurz, nikdy bych se anglicky nenaučila. Tím myslím nenaučila tak dobře, abych mohla v angličtině myslet. Rozhodně nechci tvrdit, že kurzy jsou špatné, a k ničemu. To bych ublížila mnohým kvalitním kurzům a lektorům, kteří do nich dávají to nejlepší ze sebe.

Podle mého názoru jediný způsob, jakým je možno se anglicky naučit je ten, jakým se jazyk učí malé děti. Získávání citu, odposlouchávání mluveného slova, vlastní mluvení, zjišťování kontextu jednotlivých slov ve větách přímo při používání jazyka, …

Jestliže se například budete učit jednotlivá slovíčka, tak jak se tomu učí ve škole, bude to trvat dlouho. Netvrdím, že se slovíčka nenaučíte, to ne. Ale budete se je učit dvakrát. Možná jste si sami všimli tohoto jevu. Naučíte se slovíčka na písemku, ale ta slovíčka jsou v hlavě „uložena“ v jakémsi jakoby jiném „kaslíku“, než ten, který používáte, potřebujete-li skutečně mluvit. Ačkoli test ze slovní zásoby zvládnete na výbornou, až ta slovíčka budete chtít použít ve větách, mozek prochází jakýmsi druhým stupněm „učení se“ oněch slovíček. V tomto procesu slovíčka přesunujete do toho „kaslíku“, který se používá při samotné řeči. Možná vás teď napadne, že ten první stupeň je tam jaksi zbytečný. Máte pravdu. Naučit se slovíčka přímo v kontextu je daleko efektivnější způsob, než se „drtit“ slovíčka, jak to známe.

To neplatí jen o slovíčkách. Platí to o celém jazyce. Ačkoli jsem angličtinu milovala, naučila jsem se ji pořádně až v cizině. Čtením skript, studiem tisíců stran textu. Milovala jsem to. Každé nové spojení, které jsem objevila, každý nový význam slovíčka. Byla to zábava. Bylo vzrušující každé nové spojení, které jsem se naučila a mohla používat.  

Náklonnost k jazyku je dalším velkým pomocníkem. Když se budete těšit na to, že se něco nového naučíte, soustředit se na pokroky, půjde to rychleji. V mozku se budou rychleji informace „usazovat“ když je budou podporovat kladné emoce spojené s danou činností.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu